Nieuw kunstwerk 'Lommel Leven Liefde' ingehuldigd

Het werk 'Lommel Leven Liefde' van beeldende kunstenares Liliane Vertessen doet dienst als veilige toegangspoort tot het Lommelse en Limburgse grondgebied. Een krachtig welkom en een signaal van kwaliteit. Het beeld is een geschenk van de Stichting Charlotte J. van der Seijs aan de stad Lommel.

Het werk, volledig vervaardigd in inox, is 10 meter hoog, 60 centimeter breed, ongeveer 8 meter lang en 2,5 meter diep. De letter “L” staat voor “Lommel Leven Liefde”. “Het zal de uitstraling van Lommel als levende stad, stad van vriendschap en gastvrijheid nog versterken en past in de doelstellingen van de Private Stichting,” zegt Louis Vanvelthoven, voorzitter van de Stichting Charlotte van der Seijs.

Aangezien het werk is geplaatst op een gewestweg, werd het ontwerp voor advies voorgelegd aan de kunstcel van de Vlaamse Bouwmeester. Die oordeelde dat het werk perfect past in de open en groene omgeving van het industrieterrein. De kracht van het werk van Liliane Vertessen is de eenvoud van de beeldtaal. Vaak willen kunstwerken op invalswegen een heel verhaal verzinnebeelden en allerlei symbolische of letterlijke verwijzingen naar de lokale gemeenschap integreren in één beeld waardoor een te zware en te drukke invulling een teveel aan indrukken oplevert. Een eenvoudig teken, naargelang de invalshoek als een sierlijke letter “L” of een abstracte gebogen lijn met pijlen te interpreteren, maar monumentaal van schaal, stimuleert op een open manier de verbeelding en zet aan tot een breed gamma aan inhoudelijke en artistieke connotaties.

Bron: Het Belang van Limburg