Stichting J. Charlotte van der Seijs

Het verhaal van Charlotte van der Seijs en haar Private Stichting.

Dit verhaal begint in 2007 en werd geschreven door een Raad van Bestuur met Louis Vanvelthoven als voorzitter, Greet Poets, secretaris, Philip Wiesman, penningmeester en leden Karolien Claes, Cindy Daems, Henriëtte De Cock (tot 2014) en An Vanden Boer (vanaf 2014).

Vanaf 2018 bestaat de Raad van Bestuur uit voorzitter Louis Vanvelthoven, An Geens, secretaris, Philip Wiesman, penningmeester, Jean Paul Billiau, financieel beheerder en de leden Gerda Kog en Anja Van Engeland.

Wie was Charlotte?

Charlotte werd geboren in Utrecht op 27 december 1937. In 1999 kwam ze in België terecht. "Van Brasschaat tot Hamont-Achel doorkruiste ze alle gemeenten, maar nergens was het zo mooi als in Lommel. De bossen, de zuivere lucht en de volle terrassen op een zwoele zomeravond spraken haar enorm aan", weet toenmalig burgemeester Louis Vanvelthoven. "Ze had een groot netwerk in Lommel, de zogenaamde vrienden van Charlotte. Ze kwamen vaak samen in het Huis Aerts en ze wou dat ik daar eens bij was. Ik heb haar toen verteld dat ze zich beter zou aansluiten in Lommelse verenigingen. Maar ze onderhield alle banden met haar Nederlandse vrienden en had goede relaties met allerlei culturele verenigingen en Nederlandse kunstenaars. Zelfs toen ze ziek werd, bleven haar vriendinnen dag en nacht bij haar."

Erfenis

Op haar ziekenbed riep Charlotte opnieuw de oud-burgemeester bij haar. "Ze vertelde over haar leven. Zo begon ze over haar partner die ze in de paardenwereld had leren kennen en biechtte ze op dat ze van hem een mooie som geërfd had. Ze had echter geen echte naaste familie en volgens haar berekeningen zou ze meer dan 65 procent aan de overheid moeten afstaan. Dat vond ze bijzonder jammer en ze wilde het geld liever aan de gemeente geven. Zeker omwille van haar belangstelling voor kunst het Glazen Huis. Zo kwamen we op het idee van de Stichting."

Op 19 november 2007, de dag na haar overlijden, werd de private stichting 'Charlotte J. van der Seijs' door de Minister van Justitie machtiging verleend tot het definitief aanvaarden van bovenvermelde schenking.

Doel van de Stichting

Bij akte van 18 oktober 2007 werd de Private Stichting Charlotte J. van der Seijs opgericht met als doel de activiteiten van het Glazenhuis en van het Vlaams Centrum voor Hedendaagse Glaskunst te bevorderen en het cultureel klimaat van de Stad Lommel te stimuleren.