Kunstwerk gebouwd voor Amoureus

Het Lommelse stadsbestuur heeft samen met de Stichting Charlotte van der Seijs de handen in elkaar geslagen voor een gloednieuw festival rond de liefde en vriendschap. Woensdag werd met een liefdevol kinderfestijn het officiële startschot gegeven.

‘De samenleving wordt dagelijks geconfronteerd met nieuwsberichten over familiaal geweld, pedofilie, burenruzie, kindonvriendelijkheid, milieudelicten, kansarmoede, en ga zo maar door’, zegt burgemeester Peter Vanvelthoven. Met dit festival willen de organisatoren de aandacht vestigen op de vriendschap van mensen voor elkaar en voor bomen, planten en dieren.

‘De rode draad doorheen het festival is de reus Amoureus’, meldt Greet Poets, secretaris van de Stichting Charlotte van der Seijs. ‘Hij gaat de komende week op zoek naar een plek waar hij zou kunnen wonen met zijn geliefde, waar de mensen van elkaar houden en iedereen de juiste kansen krijgt.’ De hele week vinden er tal van activiteiten plaats. Kinderen maakten vriendschapsboeken die te bezichtigen zijn in de bibliotheek. Er is het project ‘Dichter in de tuin’. De Lommelse scholen knutselden nestkastjes waarmee kunstenaar Stijn Lauwers een groot liefdesnest bouwt op de Markt. De kinderen van de kindergemeenteraad hielpen een handje om te nestkastjes op de hangen. Het liefdesnest zal tot het einde van de zomer te bezichtigen zijn.

Op acht juli vindt er een groot slotspektakel van Amoureus plaats met straattheater, muziek, dans, choreograaf Luc Morren en topdansers Wim Vanlessen en Aki Saito.

Bron: Nieuwsblad 28 juni 2012

Dichter in de tuin. Dichters gekozen om hun benaderbaarheid:

• Uit Vlaanderen: Jozef Deleu, Paul Demets, Geert De Kockere, Luk Gruwez, Sylvie Marie en David Troch.
  • Uit Nederland : Elly de Waard, Ivo de Wijs en Chawwa Wijnberg.

Marie-Cécile Moerdijk stelde een dichtbundel samen met een kleine bloemlezing en de biografieën van deze dichters.

Reuze kunstwerk van vogelkastjes en voederhuisjes.
In het kader van Amoureus werden door de Stichting meer dan 1400 nestkastjes en voederhuisjes ter beschikking gesteld van de Lommelse scholen. Zij werden gemaakt door Open Atelier.

De Stichting organiseerde in 2012 tijdens het festival Amoureus een fotowedstrijd rond het thema “De Liefde”.
De foto’s van 3 Lommelse fotografen, Jacky Geboers, Leon Van Ham en Robert Boons, kregen achteraf een plek in het boek “The World book of Love” van bestseller auteur Leo Bormans.