Raadhuis omgetoverd tot concertzaal

“Het gebouw wordt voortaan de nieuwe vaste stek voor kamermuziek in Lommel”, zegt schepen van cultuur Rita Phlippo. “In functie hiervan werd op het gelijkvloers een ontvangstruimte gecreëerd. De trouwzaal kreeg een grondige opfrissing met een nieuwe akoestische wand. Speciaal voor deze ruimte kocht de Stichting Charlotte van der Seijs een bijzondere en waardevolle vleugelpiano van het merk Fazioli.” Als finishing touch zal in het Raadhuis permanent de glascollectie “De Schenking” van de heren Adhemar Ryckaert en Guy Embrechts te bewonderen zijn.

Voor het ontwerp tekende de bekende binnenhuisarchitect Frans van Praet, eveneens de oorspronkelijke ontwerper van het interieur van het Raadhuis 24 jaar geleden. Centraal in de ruimte staat de nieuwe Italiaanse Fazioli piano, de eerste en enige in Limburg, te blinken.

Pianist Jean-Marie Van Broeckhoven, die de eer heeft de piano in te spelen, is laaiend enthousiast: “Elke Faziolivleugel is een juweeltje, ontstaan vanuit een passie voor muziek, wetenschappelijke kennis, groot vakmanschap, voortdurende technologische innovatie en hoogwaardige materialen. Fazioli's worden grotendeels met de hand gebouwd uit hoogwaardige materialen. Ze behoren tot het topsegment in de markt en zijn kostbaar. Interessant detail… De zangbodem wordt vervaardigd van sparrenhout uit het Zuid-Tirolse gebied Val di Fiemme, dezelfde houtsoort die ook Stradivari gebruikte voor de bouw van zijn wereldberoemde violen.” De Fazioli wordt niet zomaar de Ferrari onder de vleugels genoemd. Een instrument van wereldformaat waar Lommel erg fier op kan zijn.

Mede door de renovatie van het Raadhuis, waarvan de kosten grotendeels gedragen werden door de Stichting, en de aankoop van de Fazioli zal Cultuurcentrum De Adelberg zich nog meer kunnen profileren inzake kamermuziek. “Concerterende musici zullen versteld staan van dit exclusieve instrument. De Stichting Charlotte van der Seijs is erg tevreden dat ze dit mee kon realiseren,” besluit voorzitter Louis Vanvelthoven.

Bron: Het Belang van Limburg 20 oktober 2014