Lezing: Piet Mondriaan :"Revolutie in de kunst"

Piet Mondrian, Public domain, via Wikimedia Commons

Honderdvijftig jaar geleden werd Piet Mondriaan (1872-1944) geboren.
Oorspronkelijk landschapsschilder werd hij de pionier van de abstracte en non-figuratieve kunst. Zijn later geometrisch-abstract werk, gekenmerkt door horizontale en verticale lijnen en door primaire kleuren in een asymetrische en duidelijke vlakverdeling, is tot op heden een inspiratiebron voor mode, architectuur, kunt en reclame.
Het neoplasticisme werd een nieuwe eigen kunststroming : de techniek van het weglaten werd verheven tot kunst.
Zijn laatste schilderij "Victory Boogie Woogie" geïnspireerd door het stratenplan van New York, werd eind jaren '90 gekocht door de Nederlandse staat voor 80 miljoen gulden. Opmerkelijk : meerdere stukjes tape door de schilder aangebracht werden niet vervangen door het eerder onverwachte overlijden van de kunstenaar.

Schilder-graficus Philip Wiesman, winnaar in 2021 van de Van Ommeren-De Voogt Prijs, verzorgt de lezing over deze boeiende kunstenaar, in het Raadshuis Lommel op 4 december om 10u30.
Na de voordracht en tijdens het nuttigen van een drankje kan er van gedachten gewisseld worden met de spreker.

Inkom gratis.

Namens de Private Stichting Charlotte J. van der Seijs