Beeldhouwwerk 'De Gave, Ode aan de Zorg'

"Kunst in de Publieke Ruimte, realisaties van gisteren en plannen voor morgen"

Vanavond werd in Woonzorgcentrum Hoevezavel aan de Jan Davidlaan, in aanwezigheid van de kunstenares, het beeldhouwwerk 'De Gave, Ode aan de Zorg' van Margot Homan onthuld. Het beeld, aangekocht door de private stichting Charlotte J. van der Seijs, wordt in bruikleen geplaatst in het Woonzorgcentrum Hoevezavel. Algemeen directeur van de Zorggroep Bjorn Willems, schepen van Zorg en ZorgGroep Nancy Bleys, directeur van de stichting Louis Vanvelthoven  en kunstenares Margot Homan zelf gaven een woordje uitleg, waarna het kunstwerk onthuld werd met de hulp van twee bewoners van Hoevezavel.
Uiteraard was er muzikale omlijsting en achteraf een hapje en een drankje.

Er wordt door de stichting ook nog gewerkt aan een nieuw kunstwerk 'Save our future' van Katrin Dekoninck dat op 2 mei 2023 aan het stadsbestuur werd voorgesteld. Dit is in volle beraad. Het bestuur zou dit kunstwerk graag geplaatst zien op het Michiel Jansplein, tussen bibliotheek en kerk.

Margot Homan, de schepper van het kunstwerk dat vandaag onthuld werd, is een Nederlandse kunstenares, geboren in Oss en opgeleid aan de Academie voor beeldende vorming Tilburg, waar het haar verboden werd om figuratief te werken. Direct na haar afstuderen volgde ze haar artistieke roeping en ontwikkelde ze haar eigen figuratieve stijl naast het parttime lesgeven aan de sociale academie Markendaal Breda. Sinds 1984 volgt ze haar artistieke passie volledig. Vanaf dat moment staat ook alles in haar leven in dienst van haar kunst. Margot heeft ook de beeldengroep ‘Forum van de Rechten van de Mens’gecreëerd die je in het Astridpark kan bewonderen.

Presentatie door Louis Vanvelthoven tijdens de onthulling over Kunst in de Publieke Ruimte, realisaties van gisteren en plannen voor morgen pdf20240308_presentatie_de_gave.pdf

Bron: Internetgazet 8 maart 2024
Foto: Guy Weyns