Internationale Glaskunstprijs 2015

De International Glass Prize is een driejaarlijkse internationale wedstrijd voor kunst en design. Het thema van deze editie is Het Proces. De Private Stichting Charlotte van der Seijs reikt dit jaar 12.000 euro uit en het GlazenHuis biedt 2 werkperiodes aan in het glasatelier. 6 Juryleden selecteerden uit 756 inzendingen uit 45 landen 61 werken voor de tentoonstelling, waaronder designobjecten, sculpturen, schilderijen, foto’s, video’s en monumentale installaties.

Vijf laureaten werden bekroond met een geldprijs of een werkperiode. De Gentse kunstenares Karen Vermeren ontving een geldprijs van 6.000 euro voor haar panoramische glasschildering in de toren van het GlazenHuis. Daarnaast ontvingen de Japanse kunstenaar Simsa Cho en de Duitse kunstenaar Jens Gussek een mooie geldprijs ter waarde van 3.000 euro.

Vanaf zondag 25 april kan je de laureate van de eerste werkperiode, Rui Sasaki uit Japan, aan het werk zien in het atelier van het Glazen Huis. De Amerikaanse kunstenaar Matthew C. Szösz, laureaat van de tweede werkperiode zal deze zomer van 21 tot 26 juli in het glasatelier komen werken.

Bron: Het Belang van Limburg 25 april 2015